Europejskim dostawcom usług żeglugi powietrznej udało się zredukować opóźnienia lotów, pomimo obsługi rekordowej liczby operacji. Od 1 czerwca do 31 sierpnia dziennie realizowano średnio 35 122 rejsów, a opóźnienia w realizacji operacji spadły o 27 proc., do 3,9 minuty na lot.
Dzięki wspólnym wysiłkom agencji żeglugi powierzanej w państwach Europy, europejska sieć lotnicza znacznie poprawiła swoją skuteczność w zmniejszaniu opóźnień w najbardziej pracowitym okresie sezonu letniego. Wykorzystując wnioski z lata z roku 2024, kiedy wzrósł średni poziom opóźnień lotów, wdrożone zostały środki zaradcze, takie jak: optymalizacja wakatów w poszczególnych sektorach, ulepszony grafik pracy, procedury zarządzania ruchem lotniczym w niesprzyjających warunkach pogodowych oraz wzmocniona współpraca z innymi interesariuszami operacyjnymi.
Z danych opublikowanych przez EUROCONTROL za okres od 1 czerwca do 31 sierpnia wynika, że całkowity ruch był o trzy proc. wyższy niż latem 2024 roku (średnio 35 122 rejsów dziennie, tj. o jeden proc. więcej w porównaniu z latem w przedpandemicznym 2019 roku), jednak opóźnienia w zarządzaniu przepływem ruchu lotniczego (ATFM) spadły o 27 proc. (średnio 3,9 minuty na lot w porównaniu z 5,4 minuty w 2024 roku). Opóźnienia ATFM w lecie wyniosły łącznie 12 742 882 minut, czyli średnio 138 510 minut dziennie. Opóźnienia trasowe spadły o 34 proc. W dużej mierze można to przypisać znacznej poprawie wyników ANSP: opóźnienia związane z przepustowością były o 25 proc. niższe niż latem 2024 roku (1,4 minuty na lot w porównaniu z 1,9 minuty). Opóźnienia związane z niedoborem personelu również spadły o 25 proc. (0,4 minuty w porównaniu z 0,6 minuty).
Istotne jest również to, że udało się to osiągnąć pomimo wzmożonego ruchu lotniczego i ograniczenia europejskiej przestrzeni powietrznej w wyniku rosyjskiej inwazji na Ukrainę (zmniejszonej o 20 proc. od 2022 roku). Kolejnym kluczowym elementem jest nierównomierne rozłożenie ruchu, z silnym wzrostem w korytarzach południowo-wschodnim i południowo-zachodnim, gdzie w niektórych obszarach odnotowano wzrost ruchu o. 20 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym, a w porównaniu do roku 2019 wzrost wyniósł od 30 do 40 proc. Podkreśla to potrzebę uwzględnienia lokalnych uwarunkowań przy projektowaniu całej sieci lotniczej w Europie.
Najbardziej ruchliwym dniem w 2025 roku był 18 lipca, kiedy obsłużono 37 037 lotów, zaledwie 191 rejsów mniej od rekord wszech czasów, który został ustanowiony 28 czerwca 2019 roku. Wtedy zrealizowano 37 228 operacji. Jednak lato 2025 ustanowiło dwa inne rekordy w europejskiej sieci żeglugi powietrznej: najbardziej ruchliwą sobotę i niedzielę w historii w 33. tygodniu (4-10 sierpnia) sezonu letniego, kiedy obsłużono odpowiednio 33 987 i 35 009 lotów, oraz najbardziej ruchliwy tydzień w historii – był to 35. tydzień (25-31 sierpnia), kiedy obsłużono ogółem 250 291 lotów, średnio 35 756 rejsów dziennie. A dzięki poprawie wyników w całej europejskiej sieci zarządzania ruchem lotniczym, 71 proc. lotów pasażerskich dotarło do celu w ciągu 15 minut od planowanego czasu lądowania, w porównaniu z 66 proc. ubiegłego lata.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.