Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Więcej lotów, mniej opóźnień. Tak upłynęło lato w Europie

Dalej Wstecz
Data publikacji:
11-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
10-09-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
Więcej lotów, mniej opóźnień. Tak upłynęło lato w Europie
fot. Port Lotniczy Gdańsk
Europejskim dostawcom usług żeglugi powietrznej udało się zredukować opóźnienia lotów, pomimo obsługi rekordowej liczby operacji. Od 1 czerwca do 31 sierpnia dziennie realizowano średnio 35 122 rejsów, a opóźnienia w realizacji operacji spadły o 27 proc., do 3,9 minuty na lot.

Dzięki wspólnym wysiłkom agencji żeglugi powierzanej w państwach Europy, europejska sieć lotnicza znacznie poprawiła swoją skuteczność w zmniejszaniu opóźnień w najbardziej pracowitym okresie sezonu letniego. Wykorzystując wnioski z lata z roku 2024, kiedy wzrósł średni poziom opóźnień lotów, wdrożone zostały środki zaradcze, takie jak: optymalizacja wakatów w poszczególnych sektorach, ulepszony grafik pracy, procedury zarządzania ruchem lotniczym w niesprzyjających warunkach pogodowych oraz wzmocniona współpraca z innymi interesariuszami operacyjnymi.

Z danych opublikowanych przez EUROCONTROL za okres od 1 czerwca do 31 sierpnia wynika, że całkowity ruch był o trzy proc. wyższy niż latem 2024 roku (średnio 35 122 rejsów dziennie, tj. o jeden proc. więcej w porównaniu z latem w przedpandemicznym 2019 roku), jednak opóźnienia w zarządzaniu przepływem ruchu lotniczego (ATFM) spadły o 27 proc. (średnio 3,9 minuty na lot w porównaniu z 5,4 minuty w 2024 roku). Opóźnienia ATFM w lecie wyniosły łącznie 12 742 882 minut, czyli średnio 138 510 minut dziennie. Opóźnienia trasowe spadły o 34 proc. W dużej mierze można to przypisać znacznej poprawie wyników ANSP: opóźnienia związane z przepustowością były o 25 proc. niższe niż latem 2024 roku (1,4 minuty na lot w porównaniu z 1,9 minuty). Opóźnienia związane z niedoborem personelu również spadły o 25 proc. (0,4 minuty w porównaniu z 0,6 minuty).

Istotne jest również to, że udało się to osiągnąć pomimo wzmożonego ruchu lotniczego i ograniczenia europejskiej przestrzeni powietrznej w wyniku rosyjskiej inwazji na Ukrainę (zmniejszonej o 20 proc. od 2022 roku). Kolejnym kluczowym elementem jest nierównomierne rozłożenie ruchu, z silnym wzrostem w korytarzach południowo-wschodnim i południowo-zachodnim, gdzie w niektórych obszarach odnotowano wzrost ruchu o. 20 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym, a w porównaniu do roku 2019 wzrost wyniósł od 30 do 40 proc. Podkreśla to potrzebę uwzględnienia lokalnych uwarunkowań przy projektowaniu całej sieci lotniczej w Europie.

Najbardziej ruchliwym dniem w 2025 roku był 18 lipca, kiedy obsłużono 37 037 lotów, zaledwie 191 rejsów mniej od rekord wszech czasów, który został ustanowiony 28 czerwca 2019 roku. Wtedy zrealizowano 37 228 operacji. Jednak lato 2025 ustanowiło dwa inne rekordy w europejskiej sieci żeglugi powietrznej: najbardziej ruchliwą sobotę i niedzielę w historii w 33. tygodniu (4-10 sierpnia) sezonu letniego, kiedy obsłużono odpowiednio 33 987 i 35 009 lotów, oraz najbardziej ruchliwy tydzień w historii – był to 35. tydzień (25-31 sierpnia), kiedy obsłużono ogółem 250 291 lotów, średnio 35 756 rejsów dziennie. A dzięki poprawie wyników w całej europejskiej sieci zarządzania ruchem lotniczym, 71 proc. lotów pasażerskich dotarło do celu w ciągu 15 minut od planowanego czasu lądowania, w porównaniu z 66 proc. ubiegłego lata.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Opóźnione loty. Będą zmiany w odszkodowaniach?

Pasażer i linie lotnicze

Opóźnione loty. Będą zmiany w odszkodowaniach?

Łukasz Malinowski 06 czerwca 2025

Loty Ryanaira i EasyJet do Krakowa odwołane! Duże opóźnienia z Wielkiej Brytanii

Pasażer i linie lotnicze

UE dokona przeglądu zasad rekompensat za opóźnienia lotów

Prawo i polityka

Greckie lotniska skutecznie radzą sobie z opóźnieniami

Pasażer i linie lotnicze

Lotnisko Chopina: Nieznaczne opóźnienia w poniedziałek

Infrastruktura i lotniska

TSUE: Linie spoza UE także muszą wypłacać odszkodowania za opóźnienia

Prawo i polityka

Zobacz również:

Opóźnione loty. Będą zmiany w odszkodowaniach?

Pasażer i linie lotnicze

Opóźnione loty. Będą zmiany w odszkodowaniach?

Łukasz Malinowski 06 czerwca 2025

Loty Ryanaira i EasyJet do Krakowa odwołane! Duże opóźnienia z Wielkiej Brytanii

Pasażer i linie lotnicze

UE dokona przeglądu zasad rekompensat za opóźnienia lotów

Prawo i polityka

Greckie lotniska skutecznie radzą sobie z opóźnieniami

Pasażer i linie lotnicze

Lotnisko Chopina: Nieznaczne opóźnienia w poniedziałek

Infrastruktura i lotniska

TSUE: Linie spoza UE także muszą wypłacać odszkodowania za opóźnienia

Prawo i polityka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij